27 de març 2022

Teatre: el fill pròdig

NARRADOR
En aquell temps s'acostaven a Jesús els publicans i els pecadors a escoltar-lo. Els fariseus i els lletrats criticaven Jesús perquè acollia els pecadors i... fins i tot menjava amb ells! Jesús els va explicar aquesta paràbola:

JESÚS
Un home tenia dos fills. Un dia, el menor va dir al seu pare:

FILL MENOR
Pare, doneu-me la part de l'herència que em toca, doncs vull viure la meva vida.

PARE
Fill! Ho has pensat bé?

FILL MENOR
Sí! I vull que em donis el que em correspon.

PARE
És que et falta alguna cosa al nostre costat? No tens allò que necessites?

FILL MENOR
No! Vull sortir d'aquí i viure la meva vida, fer allò que em dóna la gana. T’assabentes?

PARE
Està bé, fill, si aquest és el teu desig…

NARRADOR
El pare els va repartir els béns. No gaire després, el fill petit, ajuntant tot el seu, va emigrar a un país llunyà. Allí va gastar la seva fortuna vivint perdudament.

FILL MENOR
Qui vol divertir-se? Vinga, animeu-vos! Tinc molts diners! Mireu, molts diners!

AMIC 1
Aquí estem, amic! Compartirem la teva alegria.

AMIC 2
Ens divertirem. La vida és curta!

NARRADOR
Va venir llavors per aquella terra una gana terrible, els diners s'havien acabat, i va començar a passar necessitat.

FILL MENOR
No em queda res! Ho he gastat tot amb vosaltres!

AMIC 1
I a mi què em dius? Ja en tinc prou amb els meus problemes.

FILL MENOR
M'has d'ajudar! Estic sol i lluny de casa meva.

NARRADOR
Tant el va insistir a un habitant d'aquell país, que el va enviar a cuidar els estables.

AMIC 2
Està bé, pots cuidar els meus porcs. Però... compte amb menjar-te les seves garrofes! Vull els meus porcs ben grossos.

FILL MENOR
Quants jornalers del meu pare tenen abundància de pa i jo aquí em moro de gana! Em posaré en camí on és el meu pare, i li diré: “Pare, he pecat contra el cel i contra tu; ja no mereixo dir-me fill teu: tracta'm com un dels teus jornalers”.

NARRADOR
Es va posar en camí on hi havia el seu pare. Quan encara era lluny, el seu pare el va veure i es va commoure; i posant-se a córrer se li va posar al coll i es va posar a besar-lo.

FILL MENOR
Pare, he pecat contra el cel i contra tu, ja no mereixo dir-me fill teu.

PARE
Porteu de seguida el millor vestit i les millors sandàlies per al meu fill. Mateu el vedell engreixat. Celebrarem un banquet, perquè aquest fill meu era mort i ha reviscut, estava perdut i ho hem trobat.

NARRADOR
I van començar el banquet. El fill gran era al camp. Quan en tornar a casa va veure el rebombori de la festa i va sentir la música, els criats estaven molt atrafegats i no entenia el que passava.

FILL GRAN
Què passa? On aneu tan de pressa? Quina música és aquesta?

CRIAT
Ha tornat el teu germà i el teu pare ens ha fet preparar una festa. El teu pare està molt content perquè el teu germà ha tornat sa, i ha manat matar el vedell engreixat.

PARE
Entra, fill, entra! El teu germà ha tornat.

FILL GRAN
No!

PARE
Per què? És que no estàs content?

FILL GRAN
Com ho estaré! Sempre t'he servit, mai no et vaig desobeir i mai em vas donar un xai per menjar-lo amb els meus amics. I a aquest fill teu que ho ha malgastat tot, li dónes el vedell engreixat.

PARE
Fill, tu estàs sempre amb mi, i tot el meu és teu: hauries de alegrar-te, perquè aquest germà teu estava mort i ha reviscut, estava perdut i l'hem trobat.